Skip to main content

En ny og berygtet spiller indenfor hosting af salgssider med falske varer er kommet frem blandt de online markedspladser. Den indonesiske platform Tokopedia siges at overstige Alibaba i salg af ulovlige modeartikler. Selvom de største mængder producerede og solgte falske varer stadig tilhører kinesiske e-butikker, bør brand-ejere være opmærksomme på, at det samme problem også sker i andre lande.

Tokopedia blev oprettet i 2009 med en mission om at demokratisere handel via teknologi. På daværende tidspunkt var det meste af den indonesiske handel centreret omkring storbyerne og med begrænset adgang til varer for forbrugere, der beboede de mindre øer i det indonesiske øhav. Med verdens fjerdestørste befolkning er Indonesien blevet et populært sted for fabrikker, der producerer falske varer, på grund af billig arbejdskraft. Indonesien betragtes som et udviklingsland, og dets økonomi og befolkningens forbrugskraft er derefter – derfor er der stor efterspørgsel på forfalskninger, da der ikke er råd til ægte designermærker og luksusartikler.

Siden opstarten har Tokopedia modtaget generøs finansiering fra private investeringskoncerner og globale ventureselskaber – med den seneste investering på 2,2 milliarder dollars fra den kinesiske e-handelsgigant Alibaba. Tokopedia forventes også at sikre yderligere finansiering fra Temasek Holdings (en singaporeansk statsejet virksomhed) og Google.

Tokopedia arbejder ikke kun for en lettere shoppingoplevelse, men handler også med fintech, betalinger, logistik og webstore-partnerskaber. Dens online markedsplads er baseret på konceptet om brugergenereret indhold, hvilket betyder, at ethvert produkt, der er tilgængeligt på Tokopedia, uploades og sælges af uafhængige brugere. Tjenesten er gratis at bruge, og enhver kan åbne en onlinebutik inden for få minutter. Dette åbner naturligvis døren for ulovlige forhandlere af falske forbrugsvarer.

Det fremgår af gennemgangen fra 2019 af berygtede forfalsknings- og piratkopieringsmarkeder, udarbejdet af instansen for USA’s handelsrepræsentant, at et stort antal falske produkter – lige fra modeartikler, kosmetik og tilbehør til lærebøger – hvoraf nogle sælges åbent på platformen, regelmæssigt bliver rapporteret af rettighedsindehavere. Imidlertid er håndhævelsen af rettigheder besværlig på grund af uklare rapporteringsprocedurer og overdrevne dokumentationskrav. Desuden er Tokopedias administratorer ikke synderlig effektive, når det kommer til at blokere gentagne lovovertrædere – hvor nogle af dem angiveligt har været aktive på markedet i de sidste mange år.

Handel med forfalskede varer er ikke det eneste problematiske aspekt ved Tokopedia. I marts 2020 var platformen udsat for et cyberangreb, der ramte 91 millioner brugere (næsten 100% af Tokopedias kunder), hvor deres personlige data blev stjålet og tilbudt til salg på Darknet. Et par måneder senere var de stjålne oplysninger tilgængelige på Facebook og kunne gratis blive downloadet af alle. Selvom platformens ledelse forsikrede, at adgangskoder og betalingsoplysninger forblev sikre takket være anvendte krypteringsmetoder, står det klart, at Tokopedia ikke havde implementeret tilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte deres kunders data. Som en konsekvens deraf stod Tokopedia over for en retssag anlagt af Det Indonesiske Forbrugerfællesskab.

Ifølge Tokopedia bruges deres tjenester af over 100 millioner mennesker månedligt, herunder næsten 10 millioner handelsmennesker. På grund af det faktum, at platformen er baseret på brugergenereret indhold, tager platformen ikke direkte ansvar for krænkende indhold. Selvom Tokopedia giver mulighed for at indrapportere varer, der krænker varemærke-rettigheder, er det faktisk umuligt at finde de respektive knapper og links, hvorigennem et produkt kan rapporteres.

EBRAND kan hjælpe med at sikre dine brandprodukter ved at opspore forfalskninger, uautoriserede sælgere og varemærkemisbrug. Vores innovative platform registrerer krænkende indhold og beregner risikoen for dit brand. Vi overvåger de mest populære markedspladser, herunder Tokopedia, på jagt efter piratkopiering af produkter, og vores juridiske team af eksperter følger håndhævelsesprocedurer, der er unikke for hver markedsplads. Hvis du er interesseret i at beskytte dit brand mod forfalskning ved hjælp af automatiserede, intuitive og tidsbesparende løsninger, så tøv ikke med at kontakte vores specialister.

EBRAND

Author EBRAND

More posts by EBRAND