Skip to main content

Mere end 80 % af verdens forfalskede varer er “Made in China”, og endnu flere, hvis man medregner Hongkong og Singapore. Paradoksalt nok er det stræben efter autenticitet, der motiverer nutidens nye kinesiske forbrugere og leder dem mod luksusmærker og -produkter.

I et land med en befolkning på 1,4 milliarder mennesker er virkeligheden lige så kompleks som geografien. Mens en stor del af befolkningen (næsten 60 %) stadig lever for 2-10 dollars om dagen, adskiller de nye kinesiske forbrugere, som er forholdsvis unge (20-35 år), byboere og veluddannede, sig fra deres forældre ved ofte at købe online. Halvdelen af dem er kvinder, og alle prioriterer nu kvalitet og ægthed højere end lave priser. Henri Joli, en international modeekspert, der nu bor i Shanghai efter 20 år hos Jean-Paul Gaultier, forklarer: “Der er flere og flere kinesiske forretningskvinder, som ikke ønsker at have det samme tøj som deres naboer eller endda ligne andre”.

Men det kan være en stor udfordring for den kinesiske forbruger (middelklassen) at finde “den ægte vare“, det autentiske produkt , især i sit eget land, hvor markederne (fysiske eller digitale) er oversvømmet af forfalskede produkter. For at undgå disse forfalskninger, især når det drejer sig om fødevarer eller lægemidler, har kinesiske købere i nogle år benyttet sig af en proces, der kaldes “daigou” (det betyder ”køb for nogen” på mandarin). Denne praksis består i at overdrage en stor sum penge til en betroet person, en “personlig shopper“, som er ansvarlig for at købe de ønskede varer i udlandet; i Europa eller USA, mod en provision. Det er en win-win-situation for både køberen, som betaler mindre end i Kina (ved at undgå importafgifter), og kommissionæren , som får en ekstra indtægt.

For nye luksusmærker, der ønsker at udvikle deres aktiviteter i Kina, men som hverken har et forretningssted i Kina (mangel på midler) eller de nødvendige tilladelser, er “daigou“-processen en reel mulighed. Det giver dem mulighed for at gøre sig kendt på de onlineplatforme, som de unge forbrugere regelmæssigt konsulterer for altid at være på forkant med moden og være blandt de første til at opdage og købe nye produkter.

EKSPERTRÅDGIVNING

Bekæmpelse af spredningen af forfalskede produkter på kinesiske platforme er ved at blive en reel forretningsmæssig udfordring. Ifølge en undersøgelse foretaget af Bain and Company repræsenterede Daigou’s samlede salg i 2016 8-11 milliarder euro og 15 % af de kinesiske kunders luksusindkøb. Lad os huske på, at Kina er det største marked for luksusmærker og den første køber af kosmetik “made in France”, men også at den nye kinesiske forbruger har brug for at finde autentiske og sikre produkter på de markeder, de besøger. Dette er problemets kerne: Ægthed er aldrig garanteret i Kina, uanset hvilket produkt der er tale om. Derfor er det vigtigt at overvåge kinesiske salgsplatforme og e-handelswebsteder. Det grundlæggende princip for at bekæmpe salg af forfalskede produkter effektivt, og mere generelt for at kontrollere dit distributionsnetværk på internettet, er derfor baseret på implementering af en automatiseret overvågning. Dette giver mulighed for:

  1. afsløring af falske annoncer,
  2. sletning af disse,
  3. identifikation og underretning af sælgere, der overtræder reglerne.

ARGOS, EBRANDs overvågningsværktøj til bekæmpelse af forfalskninger, bruges til at opdage mistænkelige annoncer. Disse analyseres derefter af juridiske eksperter, som bekræfter, at det tilbudte produkt er forfalsket, inden de anmoder om øjeblikkelig fjernelse fra platformen. Desuden identificerer værktøjet nyttige oplysninger om de sælgere, der begår lovovertrædelser, og bidrager dermed til efterforskningsarbejdet med henblik på at træffe foranstaltninger.

Hvis du vil have en demo, eller hvis du har spørgsmål, kan du kontakte vores rådgivere.

EBRAND

Author EBRAND

More posts by EBRAND