Skip to main content

Den 17. januar 2022 blev en non-profit organisation, der er grundlagt af EBRAND og fem andre partnere, lanceret.

Den tredje mandag i året er ofte udnævnt som årets mest deprimerende dag. Det er også den dag med det højeste antal anmeldelser af svig fra forbrugerne. Når juleshoppere bestiller fra en internetbutik, tager det dem normalt flere uger at opdage, at de virkelig er blevet snydt. De første klager bliver sendt den 25. december, når de bestilte gaver ikke er kommet frem.
Tre til fire uger senere, efter at der er sendt adskillige påmindelser, går det endelig op for dem, at julepakkerne aldrig er blevet sendt og aldrig vil ankomme. Det er på dette tidspunkt, at de fleste forbrugere begynder at anmelde svindlen til anmeldelsessider.

Svindlere vinder

I 2022 blev der tabt 47,8 milliarder kroner i svindel på verdensplan. Globalt set modtog de retshåndhævende myndigheder 266 millioner anmeldelser fra ofre for svindel.
Ifølge den samme undersøgelse vinder svindlerne i øjeblikket. Da kun 7 % af alle svindelnumre anmeldes til politiet, og da svindlerne spreder deres svindelnumre over snesevis af lande og nogle gange hundredvis af websteder, forbliver deres aktiviteter usynlige for de retshåndhævende myndigheder i lang tid.

Lancering af GASA

For at beskytte forbrugere over hele verden mod svindel lancerer EBRAND, EuroDNS, ScamAdviser, Trend Micro, Group IB og EverC den globale anti-scamalliance (GASA). Målet med GASA er at lette udvekslingen af viden og indsigt i forbindelse med onlinesvindel blandt både kommercielle organisationer og retshåndhævende myndigheder, forbrugerbeskyttelsesmyndigheder, ngo’er og det videnskabelige samfund. Vidensdeling har vist sig at være afgørende for hurtigere at kunne identificere, efterforske og pågribe svindelnumre, og dette vil være GASA’s primære aktivitet.

Yderligere oplysninger om organisationen kan findes på www.gasa.org.

EBRAND

Author EBRAND

More posts by EBRAND